כדי להבין לעומק את עצמנו או במקרה שלנו את האדם היושב מולנו, שהגיע אלינו לקבל יעוץ בקלפי טארוט, עלינו תחילה להכיר בחלוקה של האדם לשני חלקים מרכזיים: המהות והאגו. המהות כוללת את התכונות שנולדנו עמן – מאפיינים גופניים, נטיות טבעיות והעדפות מולדות. לעומת זאת, האגו מורכב מכל מה שאנו רוכשים במהלך החיים דרך חיקוי – דעות, השקפות והתנהגויות שנלמדו מהסביבה.
בעולם קיימות שיטות רבות שמתמקדות בחקירת האגו, תוך ניסיון לסווג אנשים לפי סוגי אישיות נרכשים. אולם, הגישה שלנו שונה. במקום להתעסק במה שהאדם הפך להיות תחת השפעות חיצוניות, אנו שואפים לגלות את המהות האמיתית שלו. לשם כך, אנו מתחילים בזיהוי טיפוס הגוף הייחודי של כל אדם.
לכל טיפוס גוף יש מאפיינים גופניים ונפשיים ייחודיים. זיהוי טיפוס הגוף מאפשר לנו לקבוע במהירות מהן התכונות ה"אמיתיות" של האדם, אלו השייכות למהותו המולדת.
המהות שלנו מפסיקה להתפתח בבגיל צעיר, בעוד שהאגו ממשיך לגדול על חשבון המהות. כתוצאה מכך, אנו עשויים לפגוש אנשים שמתנהגים באופן שאינו תואם כלל את טיפוס הגוף שלהם – לעיתים אף בניגוד מוחלט למהותם. לדוגמה, אדם שטיפוס הגוף שלו מעיד על אופי חיובי עשוי להתנהג בצורה שלילית, פשוט משום שזה מה שלמד לחקות מסביבתו, אולי כבר מילדותו המוקדמת.
אם ננסה לחקור אדם רק דרך הפסיכולוגיה שלו, לא נוכל לדעת אם התנהגותו משקפת את מהותו האמיתית או שהיא תוצר של חיקוי. לעומת זאת, זיהוי טיפוס הגוף נותן לנו כלי מדויק לחשוף את המהות, גם אם האדם מנסה להסתיר או לטשטש את תכונותיו. לעיתים, אנשים מחקים באופן לא מודע טיפוסי גוף אחרים – כמו Venusian שמתנהג כ-Martial – מבלי להבין שהתנהגותם אינה אותנטית.
כך נוכל לקבוע בצורה מהירה ומדויקת מה הן תכונותיו של האדם עוד לפני שהוא מציג את עצמו ואת הסיבה בגינה הגיע אלינו.
שבעת טיפוסי הגוף הקלאסיים
על פי שיטה זו, ישנם שבעה טיפוסי גוף עיקריים, שכל אחד מהם נקרא על שם גרם שמיים במערכת השמש שלנו:
1. Lunar
2. Venusian
3. Mercurial
4. Saturnine
5. Martial
6. Jovial
7. Solar
התבוננות ולמידת טיפוסי הגוף: מסע אל מעבר לאגו
התבוננות ולמידת הטיפוסים פותחת בפנינו חלון נדיר אל מעבר למסך האגו – אותו אגו שטווה סביבנו תמונה שקרית ודמיונית של מי אנחנו באמת. האגו, כמו אמן תעתועים, מצייר לעצמו דיוקן של הזהות שלנו: מהן ההעדפות שלנו, מהן הסלידות שלנו, מהם העקרונות שמנחים אותנו ומהן האמונות שאנו נאחזים בהן. אך לעיתים קרובות, התמונה הזו רחוקה מלהיות אמיתית – היא אשליה מורכבת שמסתירה מאיתנו את המהות העמוקה שלנו.
הרעיון להשתמש בשאלונים כדי לחקור את מה שמעבר לאגו נשמע מפתה, אך הוא נידון לכישלון מהרגע הראשון. הסיבה לכך פשוטה ומרתקת כאחד: האגו עצמו הוא זה שמשיב על השאלות. כמו שחקן שמסרב להסיר את המסכה, האגו אינו מעוניין ואינו מסוגל להביט אל מעבר לשקרים שהוא טווה סביב עצמו. הוא לכוד במעגל של אשליות, וכך כל תשובה שתתקבל ממנו תהיה מוטה, חלקית, ואולי אף מטעה לחלוטין.
יותר מכך, האגו אינו ישות אחידה וקוהרנטית – הוא פסיפס של חלקים שונים, לעיתים מנוגדים ממש. תכונה זו הופכת את התשובות שלנו למשתנות וחמקמקות: על אותה שאלה נוכל לקבל תגובה שונה בכל פעם, ואף תשובות סותרות לחלוטין. לכן, לשאול את האדם ישירות על עצמו הוא מרדף אחר רוחות – הוא אינו מודע לשקריו שלו, ואינו יכול להבחין בסתירות שרוחשות בעולמו הפנימי.
הבלבול שבשאלות הפשוטות
שאלות פשוטות לכאורה יכולות לערער את האדם? "האם אתה אקטיבי או פסיבי?" או "האם אתה רואה את חצי הכוס הריקה או המלאה?" – שאלות כאלה, שנראות תמימות, מעוררות לעיתים תחושת אי-נוחות או בלבול עמוק. הסיבה לכך טמונה באותה אי-עקביות של האגו: הוא אינו מסוגל לספק תשובה ברורה ומחייבת, שכן הוא נע ונד בין מצבים, רגשות והשפעות חיצוניות. הבלבול הזה הוא רמז ראשון לכך שהתפיסה העצמית שלנו מורכבת משכבות רבות, שחלקן סמויות מעינינו.
טיפוסי הגוף: מפתח לגילוי המהות
כאן נכנסת לתמונה למידת טיפוסי הגוף. כאשר אדם צולל אל עולם הטיפוסים, הוא מתחיל לפגוש את האגו שלו פנים אל פנים: את כל אותם דפוסים, הרגלים ותפיסות שגויות שהצטברו עם הזמן. אך המסע אינו נעצר שם. דרך ההתבוננות הזו, הוא מגלה גם את המהות האמיתית שלו – אותו גרעין פנימי אותנטי שנחבא מתחת לשכבות האגו. התהליך הזה חושף בפניו עד כמה הראייה והתפיסה שלו היו סובייקטיביות. הוא מבין שקיימים טיפוסים שונים, ולכל אחד מהם עדשה משלו דרכה הוא חווה את העולם.
במקרה שלנו, הדבר יכול להקל לזהות את מהותו של האדם שיושב מולנו, ולנקות את כל הזיוף והמסכות מאחוריהם הוא מסתתר.
הדלת לראייה חדשה
התובנה הזו – שישנם טיפוסים רבים, שכל אחד מהם רואה את המציאות אחרת – היא מפתח לשינוי עמוק. היא מזמינה את האדם לנסות משהו חדש ומרגש: להביט על הדברים מנקודת מבט שונה, כזו שחורגת מגבולות הטיפוס שלו עצמו. זהו צעד ראשון לעבר ראייה רחבה יותר, פחות משוחדת, שבה האדם משתחרר בהדרגה מהכבלים הבלתי נראים של האגו.